Opis forum
Administrator
02.06.2014
mary.picket@onet.pl
Quidditch - pochodzi od nazwy miasta, w którym siê prawdopodobnie narodzi³ - Queerditch Marsh.
Quidditch narodzi³ siê w wieku XI. Z³oty Znicz pojawi³ siê w 1269r.
Pojawia siê nam pewien pamiêtnik Gertie Keddle. To w³a¶nie z niego dowiadujemy siê o pocz±tkach. Pamiêtnik obecnie znajduje siê w muzeum Quidditcha w Londynie.
Dawniej na t³uczki mówiono OTOCZAKI i POSOKI
1 gol = 10 punktów
z³apanie znicza = 150 punktów
PAMIÊTNIK GERTIE KEDDLE
"Wtorek. Upa³. Banda zza moczarów znowu zak³óci³a mi spokój. Lataj± na miot³ach, zabawiaj±c siê w tê ich g³upi± grê. Wielka skórzana pi³ka wyl±dowa³a w mojej kapu¶cie. Rzuci³am urok na osi³ka, który po ni± przylecia³. Ha, ha, ty wielki, kud³aty wieprzku, nie³atwo lataæ na miotle, jak siê ma kolana z ty³u, co?
Wtorek. Mokro. By³am na moczarach, zbiera³am pokrzywy. Te wiejskie przyg³upki znowu lata³y na miot³ach. Przygl±da³am siê przez chwilê, ukryta za g³azem. Maj± now± pi³kê. Rzucaj± j± do siebie i staraj± siê wybiæ w drzewa rosn±ce po obu stronach bagna. Czysta g³upota.
Wtorek. Wiatr. Przysz³a Gwenog. Wypi³y¶my herbatkê z pokrzywy, potem zaprosi³a mnie do siebie. Skoñczy³o siê na tym, ¿e obie ogl±da³y¶my tych g³upków lataj±cych na miot³ach nad bagnem.
By³ z nimi ten wielki szkocki czarownik ze wzgórza. Teraz w¶ród nich ¶migaj± w powietrzu dwa ciê¿kie otoczaki. Pewnie je zaczarowa³, bo kamienie wyra¼nie staraj± siê trafiæ
w osi³ków i zwaliæ ich z miote³. Niestety, nie dane mi by³o zobaczyæ, jak który¶ z nich spada w bagno. Gwenog mi powiedzia³a, ze czêsto sama w to grywa. Okropne. Wróci³am do domu z poczuciem wielkiego niesmaku."
LIST DO OLAFA
"Drogi Olafie!
Jak siê miewasz? Ja czujê siê dobrze, za to Gunhilda nabawi³a siê smoczej ospy.
W zesz³± sobotê zabawiali¶my siê t± porywaj±c± gr±. Zwan± kwidditchem. Biedna Gunhilda nie mog³a graæ jako ³apacz i musia³ j± zast±piæ kowal Radulf. Dru¿yna z Ilkley poczyna³a sobie ca³kiem nie¼le, ale uporali¶my siê z ni± ³atwo, bo æwiczyli¶my ciê¿ko przez ca³y miesi±c. Wbili¶my im czterdzie¶ci dwa gole. Radulfa trafi³ w g³owê posok bo stary Ugga nie zd±¿y³ odbiæ go maczug±. Te nowe bramki s± znakomite. Po trzy beczu³ki po obu stronach ka¿da na wysokim palu. Dostali¶my je od Oony z gospody. Tak siê cieszy³a z naszego zwyciêstwa, ze przez ca³± noc raczyli¶my siê u niej darmowym miodem. Gunhilda by³a na mnie trochê z³a, bo wróci³em nad ranem. Oberwa³em kilka paskudnych zaklêæ, ale ju¿ odzyska³em palce.
Przesy³am ten list przez najlepsz± sowê, jak± posiadam, mam nadziejê, ¿e doleci.
Twój kuzyn
Goodwin"
-
Regulamin uczestnictwa w rozgrywkach Quidditcha:
Ogólne za³o¿enia s± podobne jak w ksi±¿kowym Quidditchu : 10 punktów za strzelenie gola, 150 za z³apanie znicza (koniec meczu), jednak s± pewne zmiany, które opiszê poni¿ej.
Do gry u¿ywamy tylko i wy³±cznie programu ICeQ 5.05/5.03 oraz korzystamy z autozamiany.
Gra na chacie mo¿e siê rozpocz±æ tylko, kiedy na boisku w obu dru¿ynach s± minimalnie 4 osoby(2 ¶cigaj±cych, obroñca, szukaj±cy). Istnieje jednak inna alternatywa, mianowicie 6 osób(3 ¶cigaj±cych, pa³karz, obroñca, szukaj±cy). Gdy kapitanowie siê zgodz± mo¿na i¶æ na ustêpstwo i zagraæ po 5 osób, wtedy po prostu na boisko wychodzi 2 ¶cigaj±cych, a nie 3. Na chacie nie istnieje gra po 7 - poniewa¿ nie ma dwóch t³uczków, wiêc granie z dwoma pa³karzami jest bez sensu.
Na pocz±tku meczu kapitanowie mówi± sêdziemu sk³ady swoich zespo³ów, zostaj± pokolorowani.
Sêdzia rozpoczyna, koñczy mecz, og³asza przerwy, wypuszcza kafel, t³uczek i znicz. To kiedy wypu¶ci znicza i t³uczek zale¿y od niego.
Po komendzie sêdziego "GRACZE NA MIOT£Y" trzeba byæ czujnym - znaczy to, ¿e w najbli¿szych chwilach zostanie wypuszczony kafel.
Sêdzia wypuszcza kafel komend± "KAFEL W GRZE". Wtedy ¶cigaj±cy obu dru¿yn mog± go przej±æ komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM PRZEJMUJE KAFLA". Zwracam uwagê na s³owo przejmuje - tylko taka wersja jest dopuszczalna, nie mo¿e byæ ani ma, ani zdobywa itp. Kafel ³apie ¶cigaj±cy, który napisze najszybciej komendê. Wtedy mo¿e podaæ kafla drugiemu ¶cigaj±cemu poprzez komendê "IMIÊ NAZWISKO Z DOM PODAJE DO IMIÊ NAZWISKO". Nie trzeba pisaæ "PODAJE KAFLA", ale gdy tak napiszemy to nie pope³niamy faulu. Wówczas drugi ¶cigaj±cy musi odebraæ podanie komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM PRZEJMUJE KAFLA". W momencie podania ¶cigaj±cy dru¿yny przeciwnej mog± przechwyciæ kafla na swoj± stronê komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM PRZEJMUJE KAFLA" - tak± sam± jak na wyrzucie kafla przez sêdziego. Je¶li wyst±pi³o ju¿ co najmniej jedno podanie miêdzy ¶cigaj±cymi mo¿na oddaæ strza³ do pêtli przeciwnika. ¯eby to zrobiæ trzeba napisaæ "IMIÊ NAZWISKO Z DOM STRZELA DO PÊTLI NR X". W miejsce "X" nale¿y wpisaæ 1, 2 albo 3. Dopuszczalne jest s³owo "RZUCA", "ODDAJE STRZA£" itp. Po oddaniu strza³u liczy najszybciej jak potrafi 3-2-1-0. Ka¿da liczba musi byæ napisana pojedynczo i w osobnym wersie. Gdy siê pomylimy, np. napiszemy razem "32" to musimy liczyæ od pocz±tku. ¦cigaj±cy mo¿e oddaæ strza³ tylko je¶li odby³y siê minimum 2 podania miêdzy swoj± dru¿yn±.
W czasie trwania strza³u (3-2-1-0) obroñca ma czas na obronê pêtli. Robi to komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM BRONI PÊTLI NR X". W miejsce "X" nale¿y wstawiæ 1, 2 albo 3, w zale¿no¶ci gdzie strzela ¶cigaj±cy. Dopuszczalne s± komendy "CHRONI", "ODBIJA", "WYPYCHA" itp. Po ka¿dym obronionym, czy te¿ nie obronionym strzale to obroñca ma kafla, a jego dru¿yna zaczyna od bramki, a obroñca wprowadza go do gry. Robi to normaln± komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM PODAJE DO IMIÊ NAZWISKO" - tak samo jak przy podaniach ¶cigaj±cych. W tym momencie kafla mo¿e przej±æ tylko osoba, do której zosta³ on (kafel) skierowany.
W pewnym momencie pojawi siê t³uczek, który bêdzie lecia³ w stronê jednego z zawodników. Sêdzia napisze to poprzez komendê "T£UCZEK LECI W STRONÊ IMIÊ NAZWISKO". Nie pisze z którego domu, wiêc pa³karz musi byæ czujny. Po napisaniu komendy sêdzia liczy od 3 do 0, podobnie jak ¶cigaj±cy, gdy chce strzeliæ gola. W tym czasie pa³karz ma czas na ochronê swojego zawodnika. Komenda to: "IMIÊ NAZWISKO Z DOM ODBIJA T£UCZEK". Mo¿na równie¿ napisaæ "T£UCZKA", inna komenda nie jest dopuszczalna. Je¿eli pa³karzowi uda³o siê odbiæ t³uczek to gra toczy siê dalej, normalnie. Je¶li jednak nie, to osoba, w któr± lecia³ t³uczek zostaje wy³±czona z gry na 2 minuty.
Po pewnym okresie gry sêdzia wypu¶ci z³oty znicz komend± "POJAWIA SIÊ Z£OTY ZNICZ". Wtedy liczy od 3 do 0, a szukaj±cy maj± w tym czasie z³apaæ znicz komend± "IMIÊ NAZWISKO Z DOM £APIE ZNICZ". Dopuszczalne s± komendy "CHWYTA", "PRZEJMUJE", "MA". Równie¿ dopuszczalne jest napisanie "ZNICZA", "Z£OTY ZNICZ", "Z£OTEGO ZNICZA". Je¶li w ci±gu odliczania przez sêdziego nikt znicza nie z³apie to gra toczy siê dalej, a znicz odlatuje, by pojawiæ siê znów za jaki¶ czas.
Sêdzia mo¿e og³osiæ rzut karny za bluzgi na czacie, czy chamskie zachowanie. Rzut karny zawsze wykonuje ¶cigaj±cy. Dzieje siê to jak normalny strza³ podczas meczu - tyle, ¿e obroñca jest przygotowany. Po rzucie karnym, trafionym czy to chybionym sêdzia wypuszcza kafel.
Ka¿da dru¿yna ma w meczu po 3 przerwy, w których mo¿e zmieniaæ zawodników. Przerwa trwa 3 minuty. Podczas przerwy mo¿na dokonaæ zmian w sk³adzie Po wznowieniu gry sêdzia wypuszcza kafel.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jakie s± pozycje w quidditchu?
-Obronca, scigajacy, palkarz, szukajacy
- Mamy 2 pa³karzy i 3 ¶cigaj±cych
Okej, musicie zapamiêtaæ, ¿e pozycja obroñcy istnieje od XIII wieku. Na pocz±tku, kiedy dopiero wprowadzono go do gry mia³ on te same zadania co ¶cigaj±cy plus musia³ broniæ swoich bramek. Dlatego by³o mu naprawdê trudno czasem wyrobiæ przez ca³e boisko, to chyba oczywiste. W 1620 roku pojawi³y siê pola bramkowe, wtedy to uproszczono jego zadania tylko do obrony. Mo¿e on wylecieæ poza pole bramkowe ale NIE MUSI. Jest to zbyt ryzykowne i ma³o kto to robi.
Musicie wiedzieæ, ¿e do pola bramkowego mo¿e wlecieæ tylko jeden ¶cigaj±cy w innym wypadku gol zostaje nieuznany! Wszystko po to aby udaremniæ pewne zagranie "og³upienie".
https://docs.google.com/drawings/d/1dWG … ume3o/edit
[19:52:02] Mary_Picket: 1- dawny kafel
[19:52:05] Mary_Picket: 2 - obecny t³uczek
[19:52:10] Mary_Picket: 3 - obecny kafel
[19:52:16] Mary_Picket: 4 - z³oty znicz
[19:52:20] Mary_Picket: 5 - dawny kafel
[19:52:25] Mary_Picket: 6 - dawny znicz - z³oty znikacz
Offline